Mogsy-blog

"Sikta mot den ljusaste stjärnan och tag resten med dig på vägen!"

11 januari 2007

Grrrr...människor!!!!

Jag tror jag ska skriva en bok.

Eller i alla fall dokumentera min tid utan traditionellt, inkomstbringande arbete. Jag är en positiv person. Har inte sett fram emot att nu bli arbetssökande, men ändå inte grävt ned mig för det. Men idag var det introduktionsmöte på AF. Och sällan har jag känt mig så dålig till mods som när jag gick därifrån!

Jag var där i god tid, säkert 20 minuter innan mötet skulle börja. När klockan var 13.15 (tiden när mötet skulle börja) så var lokalen nästan full. I säkert 10 minuter efter utsatt tid ramlade det in fler människor, jag kan tycka att det är lite underligt att man kommer försent när det handlar om såna här saker. Bakom mig (jag satt på raden näst längst bak) satt det 5 män i ca 50+ åldern. De satt OAVBRUTET och pratade med varandra. Dessutom satt de hela tiden och talade om för varandra hur värdelös denna information var för dem, hur de bara ville komma därifrån så de kunde göra något VETTIGT nu när de ändå inte hade något jobb. Strax till höger om mig (jag satt längst ut på en rad, men det fanns stolar längs väggarna också) satt en utländsk kvinna som var arbetssökande. Brevid henne satt hennes man, som INTE var arbetssökande. (vad han gjorde där är ju också en jävligt bra fråga.... Någon som läst "Gömda" av Liza Marklund....??) Han satt och viftade med sin nyckelknippa så att det skramlade ordentligt. När han tröttnade på den så tog han fram sin "flashiga" telefon istället. Han reste sig och gick ut, kom in igen, och gick ut för att sedan komma tillbaka in i lokalen. Tilläggas bör att det var mycket trångt mellan raderna av stolar och det var mycket folk.

De två kvinnorna från AF som höll presentationen gjorde det med hjälp av modern teknik; powerpoint-presentation. När man använder sig utav sådan så är det för att alla i publiken skall kunna se vad som står. Jag UTGÅR ifrån att alla där inne var läskunniga varför jag tyckte det var rent olämpligt att damerna stod VÄNDA MOT DUKEN där bilderna var projicerade, samtidigt som de berättade, ordagrant, vad som stod i presentationen. Det var svårt att höra vad de sa och de ändrade sig med jämna mellanrum eftersom det kommit nya föreskrifter om vad/hur/när reglerna gäller.... dåligt pålästa???

Summan av det hela var att jag, förkyld och jävlig, irriterade mig på männen bakom mig, mannen till höger om mig och damerna som pratade med oss med ryggen emot oss. Det kändes verkligen som slöseri av min tid. Jag vet inte om man kanske måste ha så basic-basic information för alla människor, men kanske kan man dela in gruppen i olika nivåer där informationen är olika!??! Jag vet inte, men för mig var det bara en genomgång av AF:s hemsida och en information om att: "nåde dig om du kommer försent till ett kallat möte, då blir du av med A-kasseersättningen!" Två synnerligen självklara saker i min värld.... men alla är ju olika.

Jag ska fortsätta rapportera om mina kontakter med myndigheten AF, det kanske kan bli en spännande följetång om jag har otur....

2 Comments:

At 10:19 fm, Anonymous Anonym said...

Jag kommer med spänning följa din resa in i AF's värld. Varje gång jag tycker att mitt jobb är tråkigt så ska jag gå in och läsa lite mer om AF och snällt stanna kvar på min plats :)

 
At 12:06 em, Anonymous Anonym said...

Följ gärna berättelsen, men vad du än gör: stanna inte kvar för att du är för lat för att göra nåt nytt, du kommer ångra dig!!! Passa på att hitta på nåt nytt när chansen ges, vi lever bara en gång! Kram!

 

Skicka en kommentar

<< Home