Mogsy-blog

"Sikta mot den ljusaste stjärnan och tag resten med dig på vägen!"

07 september 2006

Tillbakablickar och framtida resor

Mycket kan man säga om Luleås utbud av affärer, eller kanske ska man säga lite kan man säga?! Men vi har i alla fall ett välsorterat Åhlénsvaruhus och just igår råkade det vara rea på skivavdelningen. Det var halva priset på rea-priset och snål som jag är (när det gäller köp av cd-skivor i alla fall.... av olika anledningar) så var jag tvungen att rota runt lite. Jag tog upp en skiva som hette "Synth & Electro" och vände på den. Det var det vita konvolutet som drog min uppmärksamhet till sig och min blick fastnade på Soft Cell och Yazoo. Hade jag inte känt igen något namn på baksidan hade jag obönhörligen ställt tillbaka den för jag är ju inte någon synthare..... eller nåt electro-fan.... Trodde jag!

Vid närmare betraktelser upptäckte jag guldkorn från det glada 80-talet och nu ska jag räkna upp hitsen som gjorde mig till den jag är idag, hitsen som lärt mig min taktkänsla, hitsen som jag och mina barndomsvänner dansat som tokar till, hitsen som vi analyserade och njöt av, hitsen som verkligen betydde något... Då! Skulle det vara så att Du inte känner igen någon utav hitsen så sök genast upp dem och lär känna mitt gamla jag och kommer du ihåg tiden då det begav sig så fundera över hur grymt kul vi hade då!

Här är några utav hitsen:
Visage - Fade to grey
Freeze - I.O.U
Gazebo - I like Chopin
Spagna - Call me
Fox The Fox - Precious little diamond
Herbie Hancock - Rockit
Soft Cell - Tainted love
Paul Hardcastle - 19
Timex Social Club - Rumors
Grandmaster Flash & The Furious Five - The message

Och ja: jag köpte skivan och ja: jag har lyssnat på den 5 gånger det senaste dygnet, det har tagit tid eftersom det är en dubbel-cd med 32 låtar, men rackarns va kul det har varit!!! Jag har drömt mig tillbaka till the good old days, naturligtvis endast till de roliga händelserna för det var ju inte bara bra förstås. Just det ja... jag nämnde väl att det var halva priset på reapriset så mitt nya underverk i skivsamlingen kostade mig endast 50:- En ruggigt billig peng för en resa i tidsmaskinen =)

Och när jag ändå nämner ordet resa så måste jag ju nämna de nästkommande resplanerna: Dublin! Att resa till Dublin i september verkar vid första tanken inte så lysande för nog har man hört att det kan regna på de brittiska öarna, men ska man besöka en superfin golfklubb och få nöjet att beskåda årets Ryder cup så känns det faktiskt ganska ok.... =)

Jag säger bara en sak: Tiger, here I come! =)