Mogsy-blog

"Sikta mot den ljusaste stjärnan och tag resten med dig på vägen!"

18 januari 2007

Amatörpsykologi???

Sökte ett jobb idag. Jag skulle, på en hemsida, fylla i kontaktuppgifter, den sedvanliga meritlistan med utbildning och arbete samt svara på en mängd "snabbfrågor". Det var ca 10 sidor och ca 6 frågor på varje sida. Där skulle jag göra värderingar om mig själv där jag skulle välja det MEST passande alternativet och det MINST passande alternativet. Frågorna kunde vara av typen:
"Jag är:
intresserad av ny teknik
jag gillar att lära känna nya människor
jag gör saker enligt lag och rätt
jag är en snäll person
jag har lätt att ta kritik"

Jag har inget emot personlighetstester, de kan vara lite kul att göra, men detta kändes så otroligt oproffsigt!!! Va fan har lag och rätt att göra med om jag gillar att lära känna nya människor???? Och om jag har lätt för att ta kritik med om jag är snäll??? Det verkade vara värsta amatörpsykologin. Det sorgliga är att det säkert kan läsas ut något om mig i dessa ca 60 frågor. Jag skulle gärna vilja ta del av den analysen.....
Tilläggas kan att det är inte det enda jobbet där jag fyllt i en sån undersökning....
Jag svarar hellre på personliga frågor, öga mot öga.